SAMRS/2024/RV/1 - SlovakAid

SAMRS/2024/RV/1

Zoznam žiadostí o poskytnutie dotácie v rámci výzvy SAMRS/2024/RV/1  - podpora rozvojového vzdelávania, spolu s výškou dotácie, ktoré boli schválené alebo neschválené ministrom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky dňa 16.07.2024, odporúčané Komisiou MZVEZ SR pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácií na rozvojovú spoluprácu zo dňa 12.06.2024.

SAMRS oficiálne vyzve úspešných žiadateľov o poskytnutie dotácie na predloženie potrebných dokladov a následné uzatvorenie zmluvy o poskytnutí dotácie.

ZOZNAM SCHVÁLENÝCH ŽIADOSTÍ
O POSKYTNUTIE DOTÁCIE 

p.č.č. projektuŽiadateľNázov projektuKrajinaVýška schválenej dotácie v EUR
1SAMRS/2024/RV/1/6Hekima o.z.Cvičná firma 2.0: Transformácia podnikateľského a obchodného vzdelávania na stredných školáchSlovenská republika50,000.00 €
OPIS PROJEKTU: Cieľom projektu je upevnenie transformácie formálneho podnikateľského a obchodného vzdelávania na stredných školách v gescii Štátneho inštitútu odborného vzdelávania prostredníctvom integrácie rozvojového vzdelávania ako kľúčovej súčasti výučby predmetu cvičná firma, vytvorenia ekosystému pre zapájanie hodnotovo-orientovaného súkromného sektora a zvyšovania povedomia o rozvojovej spolupráci SR medzi mladými ľuďmi a verejnosťou. Kľúčovým prvkom projektu je úzka spolupráca so ŠIOV, ktorého kompetencie umožňujú rozvojové vzdelávanie integrovať celoplošne, na všetkých 180 stredných škôl, ktoré vyučujú predmet cvičná firma. Projekt vychádza z viery, že podnikanie môže byť pozitívnou hybnou silou v spoločnosti a škola zase miestom, ktoré z mladých ľudí vychováva nielen zodpovedných profesionálov a profesionálky, ale aj zodpovedných občanov a občianky, lídrov a líderky spravodlivejšieho a udržateľnejšieho sveta. Z dlhodobého hľadiska tak prispieva k výchove generácie podnikateľov a podnikateliek, ktoré budú vedieť svoje podnikanie úspešne rozvíjať aj v krajinách globálneho Juhu tak, aby pomáhali riešiť globálne problémy a prispievať k napĺňaniu cieľov udržateľného rozvoja. Mladí ľudia budú počas celého školského roka v rámci inovovaného predmetu aplikovať princípy rodovej rovnosti a ochrany životného prostredia a klímy do svojej práce v cvičných firmách. Projekt bude implementovaný na 180 školách, s dosahom na 7200 – 10 000 študentov a študentiek ročne. Svojimi aktivitami zvýši kapacity viac ako 60 učiteľov a učiteliek a prostredníctvom aktivít projektu kumulatívne zvýši povedomie o rozvojovej spolupráci a rozvojových témach viac ako 8000 ľudí.
2SAMRS/2024/RV/1/5Impact Games, o.z.Mind the Gap: Zvyšovanie povedomia o rozvojovej spolupráci postaveného na dátach a vzdelávaní hrouSlovenská republika49,921.50 €
OPIS PROJEKTU: Projekt Mind the Gap si dáva za cieľ zlepšiť prístup mladých ľudí a verejnosti k dátam o rozvojovej spolupráci a globálnom rozvoji. Na dosiahnutie tohto cieľa projekt intervenuje v sektore formálneho vzdelávania. Intervencia spočíva vo vývoji unikátnej mobilnej hry GEO Land, ktorá sa spoločne s metodikou stane nástrojom vzdelávania žiakov a žiačok v predmetoch geografia, občianska náuka, matematika a ekonómia. Hra bude u žiakov rozvíjať zručnosti kritického a analytického myslenia, čítania s porozumením a práce s informáciami. Projekt taktiež rozšíri knižnicu hier na platforme Gamifactory a Viki o 7 hier na RV/GV vytvorených učiteľmi a učiteľkami v rámci kurzu “Vytvor si hru”. O priamy dopad tejto intervencie bude Impact Games v rámci projektu súbežne s vývojom hier rozširovať používateľskú základňu svojej online platformy Gamifactory, ktorú v súčasnosti používa 1100 učiteľov a učiteliek. S cieľom presiahnuť hranice formálneho vzdelávania bude Impact Games v rámci projektu realizovať komunikačnú kampaň na sociálnych sieťach a platformách Google Play a App Store. Tento typ intervencie v projekte zabezpečí, že si vyššie spomenuté zručnosti cez hru rozvinie viac ako 8000 hráčov a hráčiek strategických hier na Slovensku, ktorí sa zároveň dozvedia o projektoch a stratégiách MZVaEZ SR a SlovakAid napojených na Agendu 2030 (zabezpečujúc prepojenie projektu na prierezové témy). Zaradenie projektu v oblasti rovnosti mužov a žien: C Zaradenie projektu v oblasti životné prostredie a zmena klímy: B
3SAMRS/2024/RV/1/4Človek v ohrození, n.o.Rozvojové vzdelávanie pre všetkýchSlovenská republika49,974.60 €
OPIS PROJEKTU: Hlavným cieľom projektu je zvýšenie kvality a efektivity rozvojového vzdelávania (RV) v SR systematizovaním podpory a zdieľaním dobrej praxe so zahrnutím riešení špecifických potrieb detí a mladých ľudí v školách. Špecifickými cieľmi sú A.) vytvorenie funkčného systému podpory pre výučbu tém RV a riešenia výziev, ktorým učiteľstvo čelí pri implementácii RV v ZŠ a SŠ naprieč Slovenskom a B.) zvýšenie povedomia o RV, vzdelávaní a témach RV u učiteľstva, rodičov, zainteresovanej verejnosti a stakeholderov. Aktivity pokrývajú 5 tematických oblastí, ktoré sa zameriavajú na učiteľstvo, deti a mládež (aj so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami), odbornú obec a verejnosť.

 

 

ZOZNAM NESCHVÁLENÝCH ŽIADOSTÍ
O POSKYTNUTIE DOTÁCIE 

p.č.č. projektuŽiadateľNázov projektuKrajinaVýška schválenej dotácie v EUR
1SAMRS/2024/RV/1/1Platforma rozvojových organizácií - AmbrelaOd teórie k praxi: zapojiť sa do riešenia svetových krízSlovenská republikaN/A
POPIS PROJEKTU: Projekt s názvom “Od teórie k praxi: zapojiť sa do riešenia svetových kríz”, aktívne pracuje s postojmi (ktoré sú kľúčové pre GV) nielen vedomosťami študentov, a v rámci toho má za úlohu zvýšiť záujem študentov o prácu v rozvojovom a humanitárnom sektore na Slovensku. Posilnením rozvojového vzdelávania a poskytnutím praktických zručností sa tak viac zameriava na kvalitatívne, ako kvantitatívne výsledky. Zároveň má projekt za cieľ prostredníctvom podujatí Ambrela Development Forum a Týždeň Globálneho vzdelávania a so synergickým efektom strešnej organizácie Ambrela so silnou členskou základňou, zvýšiť informovanosť o rozvojovej spolupráci a humanitárnej pomoci na Slovensku. V rámci projektu bude na Univerzite Komenského zorganizovaných 10 prednášok na predmete "Rozvojová spolupráca: teória a prax". Tieto prednášky povedú odborníci z praxe, čím študenti získajú relevantné a praktické vedomosti. Okrem toho budú vybraní študenti mať možnosť absolvovať pracovné stáže v rozvojových a humanitárnych organizáciách, kde si svoje teoretické poznatky vyskúšajú v praxi. Projekt bude ďalej zahŕňať Týždeň globálneho vzdelávania, sériu workshopov a diskusií zameraných na rôzne aspekty rozvojovej spolupráce a humanitárnej pomoci. V rámci podujatia Ambrela Development Forum bude časť venovaná globálnemu vzdelávaniu. Cieľovou skupinou projektu sú študenti Univerzity Komenského, široká verejnosť a aktéri v oblasti globálneho vzdelávania, rozvojovej spolupráce a humanitárnej pomoci. Projekt sa bude realizovať na Slovensku v priebehu 12 mesiacov. Jednotiacou líniou projektu je zameranie na študentov VŠ a aktívne zapojenie rozvojových organizácií. Očakáva sa, že projekt prinesie zvýšený záujem študentov o prácu v sektore, posilnenie praktických zručností študentov v tejto oblasti a ich lepšie uplatnenie na trhu práce, zvýšenie povedomia o rozvojovej spolupráci a humanitárnej pomoci u študentov a verejnosti a podporu spolupráce medzi aktérmi v oblasti rozvojovej spolupráce a humanitárnej pomoci.
2SAMRS/2024/RV/1/2Slovenská nadácia pre UNICEFŠtudenti vs. klimatická zmenaSlovenská republikaN/A
POPIS PROJEKTU: Projekt nadväzuje na doterajšiu spoluprácu Slovenskej nadácie pre Unicef so základnými a strednými školami. Tento projekt rozvíja spoluprácu po obsahovej aj organizačnej stránke. Po obsahovej stránke sa pozerá na klimatickú zmenu z pohľadu humanitárnych programov SlovakAid a tak odkazuje na reálne projekty a reálnu pomoc. Z organizačnej stránky si projekt kladie za cieľ vybudovanie regionálnej štruktúry lektorov a tak zefektívňuje samotné vzdelávanie na školách. Projektom sú zasiahnuté tisícky študentov a prostredníctvom ich aktivít aj širšia verejnosť.
3SAMRS/2024/RV/1/3EdulienkaNový prístup k vzdelávaniu detí prvého cykluSlovenská republikaN/A
POPIS PROJEKTU: Predkladaný projekt vychádza zo skúseností vzdelávacieho združenia Edulienka, ktoré od roku 2016 vzdeláva deti základnej školy s využitím vlastného vzdelávacieho modelu a od septembra 2021 je zriaďovateľom Súkromnej základnej školy Edulienka. Cieľom projektu je riešiť identifikovanú medzeru v zameraní globálneho vzdelávania na Slovensku, ktorá spočíva v chýbajúcich vzdelávacích materiáloch pre deti v najmladšom školskom veku – žiakov a žiačky, ktoré nastupujú do školy, a oboznamujú sa s prvými učebnými materiálmi, získavajú základné návyky v učení a celkový postoj k vzdelávaniu. Naša skúsenosť je, že globálne témy a kompetencie je nielen možné, ale aj potrebné zaraďovať do vzdelávania od raného školského veku. Len takýmto spôsobom sa môžu stať súčasťou étosu školy, nielen vedľajším doplnkom či nadstavbou. Práve nedostatočnú integráciu globálneho vzdelávania do výchovno-vzdelávacieho procesu a kultúry školy vnímame ako zásadný problém globálneho vzdelávania na Slovensku. Konkrétne projekt podporí ďalšiu fázu tvorby komplexného medziodborového diela, ktoré nazývame „Slabikár“. Slabikár v sebe spája niekoľko postupov a princípov, ktoré sú základom vzdelávacieho modelu Edulienky a  zároveň sú v súlade s princípmi aktuálne prebiehajúcej kurikulárnej reformy, do ktorej sme zapojení v rámci pilotného overovania pod záštitou NIVAM. Ide o medziodborovosť (prepojenie s výtvarným a inými druhmi umenia), obsahové zameranie na globálne témy, rozvoj kľúčových kompetencií potrebných pre život v 21. storočí, podpora samoučiacich stratégií a inkluzívnosť v technickom aj obsahovom spracovaní. Výsledná učebnica bude vhodná na používanie po zavedení reformy vzdelávacieho obsahu v rámci prvého cyklu vzdelávania na základnej škole vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda a Človek a spoločnosť. Súčasťou projektu je aj organizácia webinárov a workshopov pre učiteľov, rodičov, rodičov vyučujúcich deti doma a pre širšiu verejnosť. Týkali by sa nielen novej metodiky a vzdelávacích materiálov, ale ich cieľom by bolo aj zvýšenie povedomia verejnosti o týchto témach cez rozhovory a články v odborných publikáciach. Aj prostredníctvom týchto kanálov chceme upozorniť na možnosti využitia finančnej podpory EÚ cez agentúru SAMRS, ktorú chceme uverejniť na všetkých publikáciach. Vzhľadom na komplexnosť a finančnú náročnosť diela financovanie postupne skladáme z viacerých zdrojov. Predkladaný projekt nadväzuje na projekty podporené Fondom na podporu umenia (2020), Nadáciou mesta Bratislava (2021) a Bratislavským samosprávnym krajom (2022) a umožní dostať dielo do finálnej fázy pred vydaním.